søndag 17. oktober 2010

Søk, sosiale bokmerker

Har lest litt om soiale bokmerker (pensum). Har inntrykk av at sosiale bokmerkingstjenester som f.eks Del.icio.us kan være nyttig i forhold til å hjelpe meg å sortere informasjon på nettet.

Man kan bokmerke på nett istedetfor lokalt på maskinen. Dette kan være nyttig på mitt bibliotek i forhold til å ha de samme bokmerkene på de tre pc'ene som er i skranken f.eks. Da slipper man å gå inn på hver enkelt pc for å legge inn favoritter, men kan bokmerke på nett.

Har sett på amerikansk video om Del.icio.us. Jeg synes nå det blir mye å sette seg inn i, men ser at dette nettstedet kan være nyttig i forhold til å hente inn (litt på samme måte som RSS?) interessante nettsteder i forhold til tema. Forskjellen på RSS og Del.icio.us, er at man på det siste stedet kan  tagge bokmerkene sine med stikkord og få tilgang på andres bokmerker, følge andre man ser har de samme stikkordene som en selv og fra de personene få tips til andre sider om samme tema. På denne måten er vel denne tjenesten kanskje unik.

En annen måte å benytte seg av dette på i jobbsammenheng kan være i referansesitusjonen, at man bruker bokmerkene i søk på emner for lånere. Man kan f.eks bokmerke ofte etterspurte emner særlig i forhold til særoppgaver i litteratur og ellers f.eks. emner der biblioteket har lite oppdatert litteratur eller emner hvor det kommer mye nytt hele tiden, som f.eks innenfor teknikk og data.

18. oktober:
I dag har det vært samling, og Cecilie gikk gjennom Del.icio.us. Jeg lærte at jeg kunne få det lille ikonet for dette nettstedet i oppgavelinja. Jeg har søkt opp noen sider på Delicious og laget bokmerker på disse, blant annet Skedsmo biblioteks hjemmesider. Satte på "Bibliotek" og "Skedsmo bibliotek" som tagger. Da vil andre som søker på bibliotek få opp våre nettsider, på den måten har jeg vel markedsført biblioteket?

1 kommentar:

  1. Syns du er inne på noe vesentlig her - særlig det med at du slipper å legge inn de samme bokmerkene på en og hver pc. Utfordringen er selvfølgelig å få kommet i gang, og få alle ansatte til å "huske" å bruke tjenesten i referansesituasjonen.

    SvarSlett

Hei og velkommen til bloggen min. Jeg setter pris på alle kommentarer.