fredag 8. oktober 2010

Podkast

Podkast er, hvis jeg har forstått dte riktig, lydfiler i Mp3 format. Man trenger da et program på PC'en som søker etter podkasts? Jeg har allerede iTunes på min PC.

Jeg har vært inne på NRK sine sider og funnet frem til 3 podkaster som jeg vil abonnere på:
1. Bok i P2
2. NRK1 - Migrapolis
3. NRK P2 - Sånn er livet

Man kan også laste ned podkasts til iTunes og derfra ned til i-pod eller MP3 spiller. Her er det mange muligheter! Jeg visste om mulighetene, men har ikke tenkt over at jeg kan høre en podkast (lydfil fra radioprogram) på min i-pod. Dette er jo ganske fantastisk egentlig!

Ser at podkasts kan være et nyttig verktøy for å holde seg oppdatert på visse fagområder, f.eks. litteratur (bok i P2): intervju med Gordon Hølmebakk om nobelprosvinneren i litteratur 2010, Mario Vargas Llosa.

Dette kan være nyttig bakgrunnsinformasjon til å lage en sak til våre hjemmesider f.eks.

Her er en link til hvordan man kan produsere egne podkasts.

Jeg kunne tenke meg å lese inn en liten bok, en kort snutt av en bok, som en bokanbefaling eller høytlesning for barn på våre hjemmesider. Høytlesning på forskjellig språk er noe vi ønsker å få til på Skedsmo bibliotek. Det hadde jo vært gøy å laget en podkast på det, sånn at boken ble tilgjengelig for flere.

Kanskje man også kunne ta opp forfatterbesøk o.l. foredrag på en bærbar recorder MP3 player og legge de ut som lydfiler på hjemmesiden? Her er det sikkert restriksjoner i forhold til rettigheter o.l. vil jeg tro.

1 kommentar:

  1. Her har du mange gode idéer til hvordan podkast kan brukes videre i biblioteket. Se også hvordan Sandefjord bibliotek har gjort det. Jeg mener også at de har utarbeidet en nyttig liste over teknisk utstyr man bør ha når det skal produseres podkasts.
    Rettigheter ved evt. forfatterbesøk avklares ved inngåelse av avtale. De fleste vil nok ikke ha noen innvendinger på at besøket legges ut som podkasts.

    SvarSlett

Hei og velkommen til bloggen min. Jeg setter pris på alle kommentarer.