onsdag 13. oktober 2010

05: Videodeling

Jeg gikk på YouTube og søkte på librarians. Fikk opp flere videoer, bl.a. "Librarians Do Gaga" som jeg blitt tipset om via Facebook av en tidligere kollega og medstudent på kurset "En smak av...".

Jeg liker filmen fordi den "spenner bein" på myten om bibliotekaren som den kjedelige, strenge og tørre damen som kun er opptatt av ro og orden. Jeg liker at de "tuller" litt med yrket vårt, og ikke tar seg selv så høytidelig! Og så er det bra musikk, og morsomt at de har gjort om teksten til å omhandle yrket vårt!

Etter å ha funnet videoen, klikket jeg på "del", og url-en kom opp. Valgte "Blogger" knappen og publiser, og vips, så var videoen på bloggen min! Veldig enkelt, men jeg skulle hjene hatt den etter teksten som jeg skrev først. Alternativet er kanskje å legge inn videoen først for deretter å skrive i kommentarfeltet?

Jeg bruker YouTube en god del til å finne musikk b.a. Mye bra her, men også mye støy, dvs. ting som ikke er så interessante. Man må kanskje lære seg å søke riktig her som på andre nettsteder?

Ting jeg kunne tenke meg å bruke nettstedet til i jobbsammenheng:

- Lage en reklamefilm for biblioteket kanskje, eller legge ut videosnutter fra arrangementer vi har på biblioteket, høytlesning, opplesninger f.eks. skumringsstund, bokprat, høytlesning på forskjellige språk. Mye av det samme som podkast kan brukes til, egentlig.

På nettstedet vårt kunne vi f.eks publisere filmer om bøker, julekalendere (Drammensbiblioteket sin f.eks.), bokprater som andre har gjort, film om nobelprisvinneren kanskje? Bare fantasien som setter grenser her, egentlig. Men rettigheter og sånt vet jeg ikke så mye om. Regner med at det som blir lagt ut her er lov til å dele/publisere videre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei og velkommen til bloggen min. Jeg setter pris på alle kommentarer.