onsdag 10. november 2010

11: Mashups

Har såvidt begynt å lese om Mashups og gjort meg noen merknader...

En mashup er en nettside eller webapplikasjon som kombinerer innhold fra to eller flere kilder til en ny tjeneste. Et typisk eksempel kan være et nettsted som kombinerer data over boliger til salgs fra eiendomsmeglere og plotter disse inn på kart ved google maps.

Ut i fra jeg leser på Talis og de ulike Greasemonkey applikasjonene...gjelder det å finne nye måter å publisere bibliotekinformasjon på ved å kombinere ulike APIer.

Hensikten med mashups, er å gjøre allerede eksisterende data mer tilgjengelig for brukeren.

Ved hjelp av API'er som f.eks. facebook, google kart, Flickr, Amazon, Youtube m.fl. kan man hvis man kombinerer to eller flere få en helt ny applikasjon som kalles mashup.

En mashup er en slags remix av digitale data.

Utforskningsoppgave:

Jeg har sett på Mashup Dashboard, og funnet fram til noen Mashups som jeg likte.
Søkte på "photo", og videre på "art". Fant fram til

Album Cover Art: kombinerer API'ene Flickr og Amazon. Man kan søke på et bandnavn eller navn på artist og få opp bildet av coverne. Man kan også få høre klipp fra coverlåta. Kan jo være fint hvis man husker hvordan coveret så ut men ikke husker låta f.eks.

Blackandwhite er en mashup som kombinerer phpFlickr, Lightbox2 og script.aculo.us. Usikke rpå hva de to siste er for noe. I hvertfall var det mange fine sort-hvitt bilder der. Man får alle de gode bildene samlet på et sted. Og utifra taggene kan man sortere på f.eks. portretter. Denne var veldig fin. Fordi jeg søkte på art, kommer kun kunstbildene opp, og man slipper all støyen. Det blir som om noen har gjort søker for deg.

  • Skriv en post i bloggen din om en mashup som ville vært nyttig for deg. Her er det lov å fabulere fritt over hva som vil være en ideell mashup for deg eller din institusjon:


  • Hva slags mashup ville være nyttig for meg og jobben min? Har fundert litt på dette, kanskje en mashup som kombinerer bilder (Flickr) av forfattere med katalogdata fra bibliofil? Eller bilder av bokomslag med katalogdata (slik som i krydder fra bibliofil?)

    Kan sikkert komme på mye i forhold til dette, men jeg trenger å fordøye stoffet litt.
    Skal også prøve å lage en mashup, kanskje i forhold til jobben til mannen min (bilsalg) men det har jeg ikke tid til nå. Nå må jeg bli ferdig med det jeg MÅ slik at jeg kan få kursbevis.


    1 kommentar:

    1. Mashup er spennende å jobbe med! Er forøvrig helt sikker på at det blir kursbevis for deg!

      SvarSlett

    Hei og velkommen til bloggen min. Jeg setter pris på alle kommentarer.