onsdag 22. september 2010

RSS

Jeg er nå i gang med min første lekse på kurset "En smak av sosiale medier". Jeg har lest om RSS (nyhetsstrømmer) og har valgt meg en RSS leser.Jeg valgte Google Reader. Jeg har ikke brukt rss-leser tidligere, men har abonnert på nyheter ved å få e-post om nyheter i mine soner på origo og på facebook. Lurer på om dette er rss-strømmer? Jeg har lest det som står om rss i "pensumet" og sett den svenske filmen om rss, men ble ikke helt klok på hvordan en rss-leser fungerer. Jeg skal se filmen en gang til før jeg prøver å abonnere på noen nyhetsstrømmer. Hvis jeg abonnerer på en rss, kommer den inn på bloggen min da eller på google reader?

29. september: Sitter og jobber litt med RSS før jeg skal på jobb. Abonnerer på RSS fra Digitalt fortalt ved å klikke på ikonet for RSS på deres side, og kopierte adressen inn i min google reader. På bibliotekrom er det ikke noe RSS ikon, kopierte nettadressen inn i google reader, og ser at det funker. Men lurer fortsatt på hvordan jeg kan lage en RSS ikon på min blogg?

ABM-utvikling hadde ingen RSS på sin side, og det gikk heller ikke å kopiere nettadressen inn i googlereader. Hva gjør jeg da? Dumt spørsmål: Er nettadresse det samme som URL?

Min lokalavis er Romerikes Blad. Prøvde å klikke på RSS ikon, men fikk: "Denne RSS-feeden kan ikke leses i internett explorer. Limte nettadressen inn i RSS-leseren, og det funket.